Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز گذشته انتشار خبر افزایش نرخ 20 درصدی ذغال‌سنگ توجه فعالان بازار را به سمت خود جلب کرد. اما موضوع اصلی، عدم جذابیت این افزایش نرخ برای تولیدکنندگان ذغالسنگ است و ایجاد بازار انحصار خرید همچون گذشته معادلات را به نفع ذوب آهن تغییر می دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ داستان افزایش نرخ ذغالسنگ به آذرماه سال گذشته و پیشنهاد انجمن ذغالسنگ برای تجدید نظر در نرخ دهی این ماده شروع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل اصلی این پیشنهاد عدم توازن میان نرخ های داخلی و خارجی این ماده است و در آن زمان قیمت هر تن ذغالسنگ در بازارهای جهانی حدود ۱۹۰ دلار و در بازار داخل حدود ۱۰۵ دلار بود. سرانجام تلاش های انجمن و تولیدکنندگان افزایش 13 درصدی نرخ آن هم از نیمه دوم سال 96 بود.

اما مشکل اصلی به نتیجه نرسیدن این افزایش نرخ، عدم موافقت ذوب آهن اصفهان بود. چراکه تنها مشتری و مصرف کننده عمده ذغالسنگ کک شو در ایران، شرکت ذوب آهن اصفهان است و بدون شک، اعمال هرگونه تغییری در نرخ ذغالسنگ، در صورتی معنا خواهد داشت که توسط ذوب آهن پذیرفته شود. از طرفی ذوب آهن به جهت نپذیرفتن این افزایش نرخ ایراداتی در عیار سنگ آهن تولیدی از معادن داخلی مطرح می کند.

اما سال جاری با پیگیری های صورت گرفته از سوی تولیدکنندگان و انجمن ذغالسنگ این افزایش نرخ زودتر تصویب شد.گفتنی است با افزایش ۲۰ درصدی قیمت ذغالسنگ از ۵۱۰ هزارتومان سال گذشته به ۶۱۲ هزار تومان به ازای هرتن افزایش خواهد یافت. این افزایش قیمت برای ذغالسنگ خام تحویلی به کارخانه های زغالشویی ۲۱ درصد تعیین دشده است .

در رابطه با افزایش نرخ جدید، دریانی مدیرعامل ذغالسنگ نگین طبس در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: جلسات متعددی با حضور انجمن ذغالسنگ ایران و مسولان ذوب آهن اصفهان و همچنین نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در نتیجه این جلسات مقرر شد که از تاریخ اول تیرماه سال جاری افزایش نرخ 20 درصدی بر روی کنستانتره زغالسنگ اعمال شود. اما نکته اینجاست که این توافق فعلا در حالت تفاهم نامه است و هنوز منجربه قرارداد نشده است و لازم الاجرا شدن نرخ های جدید منوط به امضای قرارداد بین طرفین است. البته وی گفت: معمولا این روند نیاز به زمان دارد و فاصله ای بین تفاهم و عقد قرارداد وجود دارد. اما از هر زمان که این قرارداد امضا شود، تاریج اجرایی شدن ان اول تیرماه در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل ذغالسنگ نگین طبس در خصوص عوامل افزایش نرخ این ماده گفت: با توجه به افزایش نرخ های جهانی و همچنین رشد قیمت فولاد انجمن ذغالسنگ پیشنهاد افزایش قیمت را زودتر از موعد اعلام کرد. اما باید گفت که این افزایش نرخ از نظر ذغالسنگی ها مناسب نیست و جذابیت برای تولیدکنندگان ندارد. وی افزود: انجمن ذغالسنگ خواهان افزایش نرخ مبنای ۳۲ در صد قیمت شمش فولاد صادراتی یا معادل آن شده بود واز این فرمول در جلسات مختلف با وزارت صنعت معدن و تجارت دفاع شده بود ولی عملا روی این فرمول اجماع حاصل نشد. گفتنی است این افزایش 20 درصدی معادل 27 درصد قیمت فولاد صادراتی است و این 27 درصد ضریبی بود که تولیدکنندگان ذغالسنگ در سال گذشته زیر بار آن نرفتند.

اما دریانی در خصوص چرایی پذیرش افزایش نرخ 20 گفت: از انجا که ما خواهان برطرف کردن موانع رشد صنعت داخلی هستیم با افزایش معادل 27 درصد قیمت شمش فولاد صادراتی موافقت کردیم تا شاهد ایجاد مشکل در صنعت ذوب نباشیم. اما امیدواریم در ماه های آتی بتوانیم مسولان ذوب آهن را برای افزایش نرخ مجدد قانع کنیم.

گفتنی تنها مشتری صنعت زغال ایران، شرکت ذوب آهن اصفهان است که این وضعیت ایجاد بازار انحصار خرید برای ذوب آهن و همچنین ایجاد حاشیه نسبتا امن برای عدم پذیرش افزایش نرخ ذغالسنگ از سوی این مصرف کننده شده است. از سوی دیگر اما تقاضای کشور به ذغالسنگ سالانه حدود ۲ میلیون تن می باشد که تولید داخلی جوابگوی کل تقاضای کشور نبوده و تقریبا ۴۰ درصد از آن از طریق واردات تامین می شود از این رو با توجه به نیاز داخلی، صادرات زغال سنگ فعلا قابل بررسی نیست. ضمن اینکه حجم تولید ذغالسنگ کشور نسبت به عرضه و تقاضای جهانی در حدی نیست که بتوان در بازارهای جهانی به راحتی وارد شد. حجم تولید سالانه زغال سنگ در دنیا حدود ۸ میلیارد تن می باشد که ۳ میلیارد از آن توسط چین و ۹۰۰ میلیون تن توسط آمریکا تولید می شود.

البته به نظر می رسد البته با راه اندازی پروژه فولاد کوره بلند جدید ، دیگر تنها شرکت ذوب آهن اصفهان مشتری ذغالسنگ کشور نبوده و بازار زغال داخلی رقابت پذیر تر شده و می توان به بهبود وضعیت و افزایش قیمت ها خوشبین بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دلار اصفهان ذوب آهن سنگ آهن ایران معدن و تجارت رشد فولاد وزارت صنعت معدن صنعت واردات چین رقابت بورس کالا بورس ذوب آهن اصفهان زغال سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۳۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...

مرتضی مطهری یک شخصیت تمام نشدنی در گذر زمان است و تا امروز معادلی که جامعیت او را داشته باشد بر افکار عموم و خصوص رخ نکشیده!

من اولین بار نامش را از پدرم شنیدم که با او از سالهای درسهای فقه واصول امام خمینی آشنا بود و در دهه چهل متواضعانه گاه بیگاهی درتهران پای سخنرانی آن بزرگوار حاضر میشد و به یاد دارم مرا که در سن کودکی بودم به سالن سخنرانی او بُرد تا حضرت مطهری را ببینم.

ارتباط مرموزی بین من و استاد مطهری ایجاد شده بود تا سال ۶۰ که با کتاب داستان و راستان او آشنا شدم و در سال های بعد در حد توان ناچیز فکری خود با دیگر آثار استاد شهید آشنا شدم و یک به یک نوشته هایش را غذای مغز و روح خویش نمودم و این سفره فکری و اطعام معرفتی تا امروز ادامه داشته و دارد و خلاصه؛ "با مطهری زندگی میکنم" و حاضر به جایگزین کردن دیگری و دیگران بجای او نیستم چون تا کنون جایگزینی برای مطهری -خداراشاهدمیگیرم- که پیدا نکرده ام!

مطهری که من شناختم با توجه در آمیختگی بیش از سی ساله افکارم با آثارش، کلید شخصیتش؛ در "فهم عمیق او از دین ، و درک درست جامعه ، و عرضه خوبِ یافته هایش" است.

توضیح این ادعا چنین است؛

۱ - شهید استاد مطهری یک شخصیتِ جامعِ علمی بودکه دگراندیشان را تحمل میکرد. او گذشته از اینکه یک فیلسوف بود و فلسفه را هضم کرده بود، در فقه یک فقیه بود، و مهمتر ؛ با آثار نویسندگان دنیای خود ، حتا با دگر اندیشان آشنا بود ودر مواجه با نام یک نویسنده غربی و یا دگراندیش حیرت زده نمیشد.

این جمله شگفت آور که هیچ گاه عملی نشد ، از اوست؛ " می‌باید دانشکده الهیات به هر قیمتی شده فردی مارکسییسم رادر این دانشکده دعوت کندتامسائل مارکسیسم را تدریس کند. بعد ما هم می‌آئیم و حرف‌هایمان ‌را می‌زنیم. هیچ کس هم مجبور نیست‌ منطق ما را بپذیرد."

و میگفت: "من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار میدهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است وآزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آنها."

۲ - آیت الله مطهری به عمقِ "دین" سفرِ علمی کرد. عمقِ دین بمعنای فهم و اجتهاد در فقه نیست .

اجازه دهید سخنی از استادبزرگوارم آیت الله وحید خراسانی که در درس داشتند تقدیم کنم که فرمودند: "تفقه در دین ؛ متفاوت از تفقه در ابواب فقه، طهارت تا دیات است ، این یک قسمت از دین است نه تمام دین؛ بعض الشیء لیس بالشیء»

در مورد "فقه مطهری" دامنه سخن وسیع است. خلاصه آن این است که او میگفت : "تمام مطالب دو جلد کفایه الاصول را در مشت دارم" ، و در درسهای عمومی آیت الله بروجردی و درسهای خصوصی امام خمینی توانست به رتبه بالای "اجتهاد" برسد و فقیه شود،  ولی نه یک فقیه متعارف مانند دیگران که حداکثر یک حاشیه بر "عروةالوثقی" و یا "مکاسب شیخ انصاری" اضافه کند، بلکه وی فقیهی بود که باید تفقه او درچگونه باز کردنِ گره های کور را از زندگی فردی و اجتماعی مسلمین دیدکه درآثارش مانند؛ کتاب "حجاب" و نیز "نظام حقوق زن" و یا "اسلام و مقتضیات زمان" رصد کرد. او از خاستگاه فقه سنتی با بازاندیشانه، پیوند بین نص و زندگی را رقم زد.

۳ - استادمطهری از تحجر فاصله داشت.

اوتوانست بااین روش درست مراجعه به متون اصیل دینی وعدم دخالت حب و بغض ها، از تحجر و دگم اندیشی وسنت گرایی های نامعقول دور شود.

آقای مطهری بر بافت فرسوده؛ بنایِ فقه و فلسفه و تفسیر بنا نکرد. استاد عزیز آیت الله جوادی در درس میفرمود: "در تمام رشته ‌ها ما تا نقشه جامع علم آن رشته را نداشته باشیم، هر فتوایی که در درون آن بدهیم به صورت بافت فرسوده است؛ مثل کسی که شهر را بخواهد اداره کند، تا نقشه جامع شهر را نداشته باشد، هرگونه ساخت و سازی داشته باشد طولی نمی‌کشد که بافت فرسوده می‌شود." مطهری نقشه جامع "شهرعلم" را داشت.

مطهری عزیز، در حد میسور بین علم و دین را آشتی میداد و عامل همبستگی عالمان و دانشمندان بود. علوم انسانی و تجربی را احترام میگذاشت همانطور که علوم اسلامی را ارج مینهاد تاجاییکه واجب علی کل مسلم  را به تمام علوم بشری سرایت میداد ودر عین اینکه به آداب و فرهنگ و دانش خودی باور داشت، اما هیچ گاه این باور باعث تمسخر و یا بی اعتنایی به ره آور غرب نمیشد. اوهیچ گاه شبهه وشبهه دار را رمیِ به بی دینی نمیکرد و هیچ گاه در مثل تریبون دینی نمازجمعه آنان راتهدید به ارهاب -ترور- نمیکرد.

امروز؛ مادربرابر دوگانگی سازی بین دین و هرچیزی که نیاز بشر است قرار گرفته ایم! مانند علم ویا فلسفه ویا بهداشت ویا تکنولوژی ودانش درغرب .. و نیزازسوی دیگر مواجه با تغییر در مفاهیم بدیهی مانند؛عدالت،عصمت،قدرت و.. هستیم‌!

بگمانم؛اگر مطهری ومبارزه اوباتحجر ادامه داشت، شرائط متفاوتی داشتیم.

۴ - آیت الله مطهری از محو شدنِ در شخصیتها بر حذر  بود و شخصیت پرست نبود. او نه وابسته به فرد، و نه وابسته به هیچ تشکیلات سیاسی و غیر سیاسی بود. او درعین اینکه به امام خمینی عشق داشت و از بردن نام او اشک می ریخت و وابسته عاطفی و تحصیلی به او بود اما وابسته فکری نبود که سرسپرده باشد، مطهری نه تنها خود اهل دست بوسی و پا بوسی نبود ، بلکه ؛ بسی پهلوانانه بر سرسپردگی ، چاکری ، تعصب و اطاعت بی چون و چرا  ، چنان تیغ نقد میکشید که آه از دل مریدبازان به آسمان بلند می شد.

او در نقدِ عالمانه ی دو بخش کوشا بود ، یعنی ؛ نقد "ارباب قدرت"  و نقد "ارباب دیانت".

استاد شهید مطهری چه زیبا گفت: "مقام حکومت، ملازم با مقام قدسی نیست و هر مقام غیرمعصومی که در وضع غیرقابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام، من مانند عوام فکر نمی‌کنم که هر که در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنایت خاص امام زمان است و مصون از خطا و گناه و فسق است."

۵ - استاد مطهری در پیدایش انقلاب بهمراه همراه امام خمینی نقش موثر یک مجاهد و نیز یک ایدئولوگ را داشت ، اما این ، باعث نمیشد که چشم بر حقائق و یا نارسائی ها و یا حقوق مردم ببند و مدافه جریان حاکمیت باشد.

او چنین میگفت :

"این انقلاب به شرطی در آینده محفوظ خواهد ماند و به شرطی تداوم پیدا خواهد کرد، که قطعاً مسیر عدالت خواهی را برای همیشه ادامه بدهد. یعنی دولت‌های آینده واقعاً و کلاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکاف‌های طبقاتی اقدام کنند. تبعیض‌ها را واقعاً از میان بردارند .. من تأکید می‌کنم اگر انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی به پیش نرود، مطمئناً به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جای آن را بگیرد."

استاد مطهری دم از معنویت بدون عدالت نمیزد چون بر این اندیشه بود که ؛ "نبود عدالت در جامعه؛ پایه معنویت را متزلزل خواهد کرد و چون باعث محرومیت‌ میشود ، محرومیت عامل ایجاد عقده‌های روانی است و عقده‌های روانی تولید انفجار خواهد کرد!"

شهید مطهری برای حق به هرگونه رفتار ناروایی که با متن دین و حقوق مردم در تضاد بود را ممنوع میدانست ، چون بر این باور بود: «برای حق باید از حق استفاده کرد و اگر من بدانم که با یک دروغ، امشب همه گناهکارانِ شما توبه میکنند و نمازِ شب خوان میشوند، اسلام به من اجازه چنین کار [دروغی] را نمیدهد.»

بعد از ملاحظه مطالب پنج گانه تقدیم شده ، آیا به نظر شما "مطهریِ امام خمینی" تکرار شد؟

 

دیگر خبرها

  • تاریخ جدید واریز سود سهام عدالت اعلام شد
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری برای احقاق حق کارگران
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار + تصویر
  • اختلاف سلیقه‌ها مانع از تصمیم‌گیری در شورای شهر بندرعباس نیست
  • عدالت باید در اجرای پروژه‌های عمرانی خوزستان رعایت شود
  • لازارینی: امیدوارم اسرائیل مانع سفر یکشنبه من به غزه نشود
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابند
  • سرمدی واله : هیچ مانع قانونی برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود ندارد
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...